Zonnebril: als het nu maar eens deed waarvoor je het kocht

Het is natuurlijk een relatief klein ongemak, maar toch. Ooit was de zonnebril bedacht waarvoor ie bedoeld was: het teveel aan zonlicht uit je ogen weren. Dat was een hele mooie gedachte, want als de zon in je ogen schijnt, valt er voor de rest niet meer zoveel te zien. Maar ergens daarna ontdekte de mens dat een zonnebril ook een toevoeging kon zijn aan het uiterlijk: een mode -accessoire. En dus leefden we tijdelijk in twee werelden: de wereld van de zonwering en de wereld van je-zelf-mooier-maken-met-een-zonnebril.  Maar ja, tegenwoordig heeft de laatste stroming volledig gewonnen. Een zonnebril is geinig, maar doet niet meer zoveel aan zonwering.  De verkoopprijzen zijn hiermee in balans gebracht.  Ikzelf had toch de naïviteit te geloven dat ook voor wat betreft de gewenst zonwering duurkoop goedkoop is. Dus koop een RayBan voor zeg 140 euro en dan heb je een kek-modieus dingetje met de bedoeling dat je ook nog wat kunt zien als de zon de kop opsteekt. Nee dus. In een ultieme poging voor mezelf te bewijzen dat de duurste merken nog wel een zekere reputatie hebben op te houden kocht ik een Porche-design-bril voor 230 euro. De verpakking van de bril was ingenieus en trendy. Je hebt er niks aan, maar toch. Het gaat om de bril. Maar ook 230 euro garandeert geen onbezorgd leven: in de auto of op de fiets met een leuke opkomende zon, moet je de ogen nog flink dichtknijpen. Nu las ik dat het merk Sacai in samenwerking met Linda Farrow een zonnebril op de markt brengt voor 388 euro. Ik denk dan: gelukkig alleen voor dames.

 

Gerard Vroechop

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*