Nieuw | Technologische en sociale innovatie in de ouderenzorg. De impact van COVID-19

Technologische en sociale innovatie in de ouderenzorg. De impact van COVID-19

De ouderenzorg staat voor een noodzakelijke transformatie. De kosten zullen steeds meer gaan stijgen en de inzet van zorgprofessionals wordt steeds problematiseren.  In 2022 wordt een tekort verwacht van 70.000 zorgprofessionals en in 2023 een tekort van 100.000/125.000 zorgprofessionals. Dat tekort zal steeds verder gaan oplopen.

Er is de noodzaak van een systeemtransformatie. Door de Corona (Covid-19) problematiek zijn toepassingen als beeldbellen en monitoring op afstand opeens op grote schaal ingezet. Er is sprake van een toename van technologische innovatie. In dit boek wordt uitgewerkt dat technologische oplossingen gelijk op moeten gaan met sociale innovatie. Alleen als werken met digitalisering en zorgtechnologie onderdeel wordt van de zorgpraktijk is fundamentele vernieuwing mogelijk.

Het implementeren van een nieuwe digitale werkwijze vergt verandering van gedrag, verandering van werkvormen en verandering van gebruik ICT. Digitalisering moet onderdeel worden van de normale zorgpraktijk.

Technologische en sociale innovatie helpen zorgprofessionals en cliënten op een andere manier werken. Het scheppen van de juiste randvoorwaarden blijkt essentieel voor een succesvolle implementatie van zorgtechnologie. Innovaties in de zorg werken als ze als normaal binnen de zorgpraktijk worden ervaren. Technologische innovatie, professioneel handelen en verbinding met cliënten vormen één geheel.

Relatie wordt fundamenteel anders
Door digitalisering wordt de relatie tussen cliënten en zorgverleners fundamenteel anders. Cliënten krijgen steeds meer zicht op hun eigen beperkingen en de handelwijze van professionals. Die ontwikkeling gaat leiden tot versterking van zelfregie voor cliënten en leidt tot een nieuw ontwerp van zorgprocessen.

Bijvoorbeeld door de inrichting van een platform is het mogelijk om (technologische en digitale) innovaties op een intelligente manier te integreren in de levering van zorg. Op basis hiervan kunnen sociale innovaties worden ontwikkeld.

Over de auteur
Harry Woldendorp studeerde geschiedenis en culturele antropologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Sinds 1990 is hij werkzaam als consultant en interim-manager in de ouderenzorg. In die periode is hij bezig geweest met de toepassingsmogelijkheden van de systeemleer in de zorg.

Lees meer & bestel Technologische en sociale innovatie in de ouderenzorg bij Uitgeverij SWP.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*