Kijken, kijken, kijken: alle schermplezier onder handbereik

Het schijnt zo te zijn dat steeds minder mensen naar de gewone televisiezenders kijkt, behalve dan de mensen die wat ouder zijn. Pfffff.  TV zenders zijn natuurlijk nog wel populair, maar er zijn twee grote nadelen:

  • Je moet je houden aan het schema van de aanbieder: dus op het tijdstip dat in de gids staat, wordt je geacht er naar te kijken. Dat is in deze tijd steeds minder handig, zodat het uitgesteld kijken (terugkijken) steeds meer aan populariteit went.
  • De kwaliteit van wat uitgezonden is, is gewoon niet goed. Natuurlijk zijn er een paar ankers die niemand wil missen, het Acht-uur-Journaal bijvoorbeeld. Dat is een goede traditie. En toen DWDD nog bestond was het ook prettig om op een vast tijdstip een aangenaam programma te zien. En zo zijn er voor een ieder nog wel een paar hoogtepunten aan te wijzen, maar echt blij wordt je er niet van.

Als je nu ziet naar wat voor zenders de verschillende leeftijdscategorieën nog kijken, valt op dat 50-jarigen en hoger meer geïnteresseerd zijn in series, documentaires en films: hier na te kijken.

Maar de trend is natuurlijk duidelijk, we zijn steeds minder blij met al die zenders die nutteloos vermaak bieden, waar niemand op zit te wachten. Dus is het tijd (en dat doen we allang) om een abonnementje te nemen op een videodienst. En dat wordt ook steeds onoverzichtelijker (en duurder als je veel wilt).

Netflix

Super populaire videodienst met veel series en films. Het mooie is dat je ook eigen profielen kunt maken in Netflix. Dat is handig omdat Netflix snapt wat jij leuk vindt en doet je suggesties. Dus dames met een voorliefde voor romantiek, krijgen andere suggesties dan mannen met een voorliefde voor thrillers. Dat is ook hoog nodig, anders is er nauwelijks iets te vinden – zoveel aanbod er is. Prijs tussen de 8 en 14 euro per maand. Goedkoopste abonnement: 1 gebruiker, daarna 2 gebruikers tegelijk en duurste is 4 gebruikers tegelijk en ook 4 profielen.
Kijk hier voor de website.

 

Videoland

Begonnen in 1984 als een videotheek (u weet wel: naar de winkel, videobanden bekijken en voor een paar dagen huren) en ging in 2010 failliet. Videobanden en later de video-dvd’s leverden niks meer op. Videoland is in 2014 doorgestart een Nederlandse dienst en eigendom van RTL. Dus in het aanbod ook veel Nederlandse series en films. Kost 9 euro per maand.
Kijk hier voor de website.

 

Amazon Prime

De grootste webwinkel van de wereld zit nu ook in Nederland. Naast de webwinkel, kun je je ook abonneren op Amazon-prime: series en films. En Amazon verklaart de oorlog aan de andere videodiensten door een abonnementsgeld te vragen van 2,99 per maand. Het aanbod is voldoende tot ruim voldoende. Je moet af en toe voor lief nemen dat niet alles ondertiteld is. Wel goed voor je Engels.

Het tarief is natuurlijk niet kostendekkend, maar past binnen de strategie van het bedrijf om de competitie het leven zuur te maken om zo meer marktaandeel te veroveren.
Kijk hier voor de website.

 

Disney+

Het aanbod van Disney is niet erg groot, maar met name interessant voor kleine en wat grotere kinderen. Het kan een ideale oplossing zijn als je als grootouder teveel op je kleinkinderen ‘moet’ passen. Als je het niet meer ziet zitten en gek wordt van de energie van die kleintjes, is een uurtje Disney een prima escape. Als je maar incidenteel met de kleinkinderen te maken hebt, laat dan maar zitten en ga gewoon voorlezen of een wandeling maken.
Kosten zijn  7 euro per maand, of 70 euro per jaar.
Kijk hier voor de website.

Apple TV+

Eind 2019 is ook Apple, de firma van de telefoons, ipads en computers, begonnen met een videodienst. Kosten zijn 5 euro per maand.
Kijk hier voor de website.

 

With Love TV

Alleen geinteresseerd in pure romantiek in de oude betekenis, dan is With Love TV een abonnementendienst met alleen maar romantische series en films. Niet echt voor mancave-bewoners, maar voor stellen die hun relatie willen voorzien van een feel-good gevoel goed te doen. Abonnementskosten zijn 5,99 per maand, eerste veertien dagen gratis en per maand opzegbaar.
Kijk hier voor de website

 

Ziggo

Als je een ZIGGO-abonnement hebt, kun je naast het basisabonnement ook extra abonnementen afsluiten tegen een bedrag van tussen de 7 en 12 euro. In dat laatste bedrag zit een abonnement op HBO inbegrepen.

Youtube

We zouden het bijna vergeten maar ook op Youtube is bizar veel te zien en soms zijn er ook (oude) series en (ook hele nieuwe) films te bewonderen. In principe is dit helemaal gratis, hoewel er ook een betaald abonnement is voor 12 euro per maand. Je krijgt dan geen reclames tussendoor en er is ook nog extra aanbod. Kijk maar eens voor films via deze link.
Kijk hier voor de website.

De rest

En er zijn er nog meer: Film1 (tussen de 9 en 14 euro per maand) , Pathé thuis (geen abonnement, betaal per film) bijvoorbeeld.

 

Hoe naar dat aanbod kijken?

Alle aanbod kan op je telefoon, je Ipad, je tablet. Veel nieuwere TV’s zijn slim (smart) en hebben al veel van dit aanbod geïntegreerd in hun systeem. Je moet dan uiteraard nog wel met je eigen account inloggen op de TV. Heb je dat niet? Dan kun je een los apparaatje kopen, bijvoorbeeld de Google Chromecast of het kastje van Apple. Dat apparaatje sluit je aan op stroom en via een HDMI-aansluitingskabel op een HDMI-poort van je TV. Als dat gebeurt is kun je de videodienst op je telefoon aanzetten en het beeld naar je TV sturen.

Kijk hier voor de aansluiting van Chromecast (aanschaf ongeveer 40 euro)

Kijk hier voor de Apple-TV  (tussen de 160 en 230 euro)

 

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*