Ik bel u namens uw bank…..

Boeven maken gebruik van de viruscrisis om ons een loer te draaien. U krijgt steeds meer mail ‘van uw bank’ dat uw betaalpas niet meer werkt en vervangen moet worden. Of u wordt zelfs gebeld door een medewerker van de bank die met u best de bankzaken wil bespreken. Ga er maar van uit dat het allemaal boven zijn. Uw echte bank belt niet en uw echte bank stuurt u geen mail.

Maar het mooie is, u kunt zelf wel de bank bellen (en zeker als u na wilt gaan of er iets klopt of niet). Klanten van ABNAMRO kunnen bellen: De Seniorenlijn is te bereiken onder telefoonnummer 088 – 226 26 12 en is geopend van maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 17:00 uur.


De coronacrisis en de maatregelen die sinds de virusuitbraak in Nederland zijn genomen, maken senioren extra kwetsbaar voor financieel misbruik. Nu een grote groep senioren aan huis of het verpleeghuis is gebonden en niet meer de deur uit kan om boodschappen te doen, neemt de onzekerheid toe over hoe zij hun geldzaken het beste en veilig kunnen regelen. Veel senioren hebben behoefte aan persoonlijk contact bij het regelen van hun dagelijkse bankzaken. Om te zorgen dat zij ook in deze moeilijke tijd zelfstandig financiële beslissingen kunnen nemen, kunnen seniore klanten van de bank vanaf aankomende maandag met hun vragen terecht bij de Seniorenlijn van ABN AMRO.

 

ABN AMRO heeft op dit moment zo’n 700.000 senioren als klant. Onder hen bevinden zich veel ouderen die minder goed in de digitale wereld mee kunnen komen en tegelijkertijd minder mobiel zijn. Deze groep is door de coronacrisis extra kwetsbaar voor financieel misbruik, waardoor de behoefte aan financiële begeleiding is gegroeid. Om deze groep zo goed mogelijk te ondersteunen, heeft ABN AMRO besloten de Seniorenlijn vervroegd te introduceren. Deze telefoonlijn is erop gericht senioren te informeren over dagelijkse bankzaken of hulp te bieden bij vermoeden van fraude. Zo probeert ABN AMRO senioren zo goed mogelijk te helpen bij eventuele onzekerheden die ze hebben.

Betrouwbaar loket

Ook de ANBO krijgt sinds de uitbraak van het coronavirus steeds meer signalen dat ouderen onzeker worden en behoefte hebben aan een betrouwbaar loket waar zij met hun zorgen terecht kunnen. “Het is natuurlijk heel aardig dat mensen aanbieden om boodschappen te doen, maar het is erg onverstandig om zomaar je pinpas mee te geven of iemand toegang tot je bankrekening te geven”, vertelt Liane den Haan, directeur-bestuurder van ANBO. “Criminelen zien helaas hun kans schoon om mensen die vanwege het coronavirus nog meer aan huis gebonden zijn, zoals ouderen, geld afhandig te maken. Daarom is het fijn dat zij voor persoonlijke begeleiding bij het regelen van hun dagelijkse bankzaken of een vermoeden van fraude vanaf aankomende week ook terecht kunnen bij de Seniorenlijn van ABN AMRO.”


Grotere kans op financieel misbruik

Nu contant betalen vanwege het besmettingsgevaar met het coronavirus niet meer mogelijk is en veel ouderen de deur niet meer uit kunnen, neemt de kans op financieel misbruik volgens ABN AMRO toe. “Dat oplichters trucs gebruiken om senioren geld te ontfutselen, is niet nieuw. Vaak proberen ze eerst het vertrouwen te winnen en iemand te verleiden persoonlijke gegevens te delen”, vertelt Nery Anderson, Directeur Retail Dagelijkse Bankzaken van ABN AMRO. “Naast het afgeven van de pinpas en -code, horen we ook gevallen waarin senioren worden benaderd door personen die claimen te bellen namens
ABN AMRO en aandringen op een fysieke afspraak. We willen benadrukken dat zij niet op dit soort telefoontjes moeten ingaan. Als senioren dit soort of andere verdachte telefoontjes of mailtjes krijgen, kunnen ze altijd bij de Seniorenlijn toetsen of dit valide is of niet. Via deze lijn willen we senioren weerbaar maken en ervoor zorgen dat zij ook in deze moeilijke tijd veilig blijven.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*