Het einde van facebook

Ongelooflijk eigenlijk: 74% ( zo’n 7,5 miljoen) van de Nederlanders heeft een profiel op Facebook en een ieder van u zit – gemiddeld genomen- 5 uur en 42 minuten per week naar Facebookberichten te staren. Dat is veel.. heel veel. Toch brokkelt de aandacht iets af: vorig jaar tuurden we nog 6 uur per week naar het scherm. Het blijft een populaire manier om te gluren bij de buren, of eigenlijk gluren bij je ‘vrienden’. En dat wordt ook een beetje de doodsteek van Facebook: het kan eigenlijk alleen al die populariteit handhaven als er voldoende nuttige berichten worden geplaatst door de vrienden/familie en daar zal het steeds vaker aan schorten.

 

Berichten plaatsen kan riskant zijn.

In  de bloei-jaren van Facebook werd er nogal kwistig berichten geplaatst: Ik ben op vakantie! Ik zit nu lekker te eten! Ik heb een mooie auto gekocht! Ik zit op een feestje!  Maar die berichtenplaatsers merkten toch na verloop van tijd, dat al die juichberichten niet per se hun status verbeterden. Integendeel: lezers van die berichten en kijkers naar al die fraaie plaatjes bleken depressief en afgunstig te worden van alles wat zij niet hadden. Je kunt dan óf meedoen met de rat-race om mooie spullen te laten zien en in een viersterrenrestaurant te gaan zitten, maar dat houdt geen stand – óf met een zekere afkeer de berichten van de betreffende vriend te blokkeren.   Dus merk je dat dat soort juichberichten afnemen omdat de plaatser daarvan ook langzamerhand wel gaat begrijpen dat dit helemaal niet bijdraagt aan een goede verstandhouding.

 

Succesvol zijn 

De beste strategie als je berichten plaats is eigenlijk als je laat zien dat het even niet zo goed gaat: van de trap gevallen? Auto-ongelukje gehad? In een vechtpartij gezeten? Beroofd? Ziek? Familielid overleden? Dan kun je rekening op volledige compassie van je Facebookvrienden. En iedereen wil dan graag een steunbetuiging plaatsen en soms zelfs wat gaan doen.

 

Berichtenstroom in de praktijk

Maar de barre praktijk van Facebook is dat de berichtenstroom steeds trivialer en nietszeggender wordt: Kijk die grappige kat/ stoute hond / maffe parkiet / boerende bakvis/ koddig kind. En zo ziet mijn tuin eruit.. En ik zit weer in de file (kan dan nog net wel: zie leedberichten) en Ik ga nu naar bed.  Daarnaast natuurlijk de handige stroom van felicitaties (Facebook laat al je vrienden weten wanneer je jarig bent, zodat deze allemaal worden herinnerd om je te feliciteren;  en met een paar honderd vrienden kun je daar dan bijna dagelijks mee bezig zijn: lekker makkelijk en het kost bijna geen moeite) en de groeiende stroom aan gesponsorde mededelingen en advertenties. En zitten we daar dan allemaal op te wachten? Nee natuurlijk niet, maar kennelijk is het verslavend genoeg om toch steeds weer even te kijken.

Een ander probleem is dat het aantal mensen die überhaupt berichten plaatsen, eigenlijk heel klein is. De meeste Facebook-gebruikers kijken wel, maar plaatsen zelf niets. De primaire taak van deze zwijgende meerderheid is het naar believen indrukken van de ‘ik vind het leuk’-knop.  De populariteit van die paar mensen die berichten plaatsen kan daaraan worden afgemeten.

 

Niet alleen kommer en kwel

Wat wel leuk kan zijn is het maken van een groep ( of meerdere groepen zo u wenst) om zo de communicatie alleen tussen de leden van die groep te hebben. Bijvoorbeeld een familie die een eigen familiegroep maakt of buren die een eigen straatgroep maken waarin ze oproepen kunnen doen of laatste nieuwtjes of roddels plaatsen. Die groep kan afgeschermd worden, zodat niet de ‘gewone vrienden’hier ook mee worden belast. Handig!

 

Toekomst

Facebook zal wel blijven bestaan, maar als er niets aan wordt gedaan verder , wordt het een borrelhoekje voor de vereenzaamde oudere of een verzamelplek voor babbelende beppes. Misschien is het goed als Facebook zelf zorgt voor nuttige inhoud (of content zoals dat tegenwoordig heet), om de aandacht vast te houden.  En dat is niets nieuws: bij veel Gooise feestjes worden bekende Nederlanders of andere entertainers ingehuurd om het feest op te luisteren. Het is tijd dat Facebook ook nuttige feestgangers inhuurt om het Facebook-feestje een lange toekomst te geven.

 

 

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*