De wassen privacy-neus

Terwijl tientallen en tientallen emails van angstige bedrijven de mailbox binnenstromen om ons te verzekeren dat zij volledig voldoen aan de wettelijke voorschriften van de privacy-wetgeving, is dat wel een mooi voorbeeld van politieke symbool-politiek.  Onze privacy is eigenlijk al een paar jaar geleden aan de wilgen gehangen en dat wordt alleen nog maar meer. Niet alleen hebben de grote internetondernemingen allang zicht op al onze voorkeuren, ook de overheden hebben en zullen onze privacy in toenemende mate gaan schenden. Het meest verstrekkende staat op de deur te kloppen, het beoogde Chinese sociaal krediet-systeem: Kern van het systeem is dat burgers en organisaties een score krijgen op basis van een grote hoeveelheid verzamelde data. Niet alleen financiële kredietwaardigheid, maar ook persoonlijke kenmerken, sociale connecties en sociaal gedrag worden bijgehouden. Modelgedrag wordt beloond, overtredingen en ander ongewenst gedrag worden bestraft.

Maar ook dichter bij huis zullen we gaan zien dat overal en nergens overheidscamera’s worden opgehangen (uiteraard voor onze veiligheid) die voetgangers, fietsers en autorijders permanent filmen, weet de belastingdienst al lang wat op je bankrekening staat en hoeveel inkomen je hebt (je hoeft alleen nog even je digitale handtekening te zetten), luisteren digitale hulpmiddelen zoals Apple’s Siri, Google’s Assistent en Amazon’s Alexa lekker met je dagelijkse conversatie met je man/vrouw mee, om je vervolgens op passende advertenties te kunnen  trakteren.  Facebook weet of je single bent en begint binnenkort met een datingsite voor de 200 miljoen aangesloten singles. Apple stort zich binnenkort op de gezondheidszorg, uiteraard om je te helpen. En dat is nog maar het topje van de ijsberg.

En dan… wordt er een wet ingevoerd waar iedere MKB’er angstig van wordt. Want je mag niet zomaar meer een email sturen. Dus als die MKB’er dat niet meer doet, is onze privacy gered. Wat erg dit.  En het ergste is dat al onze televisie-omroepen hier heel veel aandacht aan geven. Let op die stoute MKB’er die zomaar een mail stuurt. Klaag hem aan! Wat een onzin. Uw privacy is al lang op de schroothoop en de komende tijd wordt het alleen maar erger. Niet door die angstige MKB’er, maar door multinationals en overheden die rustig hun pad vervolgen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*