Kritiek op consumentenbond op nieuwe regels internetbankieren

| 1 reactie

Kritiek op consumentenbond op nieuwe regels internetbankieren

Per 1 januari 2014 leggen de banken de verantwoordelijkheid voor fraude nog meer neer bij hun klanten. De nieuwe regels zijn het resultaat van onderhandelingen tussen banken en de consumentenbond. Inmiddels vragen veel mensen zich af wat het nut is van een consumentenbond die de belangen van consumenten onvoldoende behartigd.

Zo  stelt B. van Dieren  op de website klachtenkompas: “Uit nieuwsberichten begrijp ik dat de Consumentenbond en VNB veiligheidsregels hebben opgesteld die voor internetbankieren bij alle banken gelden. Het gelijk trekken is misschien een goed doel, maar het verbaast en irriteert mij dat met het gelijk trekken van de veiligheidsregels, de bewijslast eenzijdig bij de klant wordt gelegd. Het is vrijwel onmogelijk te bewijzen dat je alle veiligheidsregels hebt nageleefd of je moet elke inlog, gebruik pas, uitleen van je pas aan partner en virusscanner registreren. Nergens wordt vermeld hoe de banken de klanten hierin gaan faciliteren en op welke veiligheidsregels zij kunnen worden aangesproken. De nalatigheid bij de klant leggen wordt voor banken met de nieuwe regels zo wel erg simpel. Ik verwacht als lid van de Consumentenbond dat zij voor de klanten opkomt.”

De banken gaan er van uit dat u zich als klant aan vijf regels houdt:

– De beveiligingscode mag niet zijn uitgelekt, oftewel niemand anders dan u beschikt over uw pincode

– De bankpas mag nooit door iemand anders zijn gebruikt

– Apparatuur die voor bankzaken wordt gebruikt (meestal een pc) moet zijn voorzien van actuele beveiligingssoftware.

– De klant moet kunnen aantonen dat hij/zij bankafschriften geregeld controleert

– Incidenten moeten direct gemeld worden.

 

Een reactie op bovenstaande op de site Beurs.nl: “Dit laat maar eens duidelijk zien dat de consumentenbond helemaal niet voor de consument is maar voor het kapitaal. De Banken worden hierdoor beschermd en laten de consument in de kou staan! De vijf punten geven de Bank alle voordelen, wat als uw pinpas gestolen wordt, wat als er een virus op uw computer via internet binnen sluipt (geen enkele virusscanner is 100% veilig). Men geeft aan dat men een viruscanner en firewall maar als men dan problemen ondervind zal de Bank deze uitsluiten als niet veilig, extra kosten voor aankoop worden doorgeschoven naar de consument, men zou vanuit de Bank gratis een virusscanner en firewall moeten geven zodat men weet dat deze steeds als veilig worden aangenomen. Eerst maakt men de mensen afhankelijk van het gebruik van een pinkaart om de personeelskosten van de bank  te verminderen en nadien geeft men de consumenten geen garantie op veilig gebruik!”

Het zou zo maar kunnen zijn dat met name senioren op leeftijd de gevolgen hiervan zullen gaan dragen. Dit is – waar het om computerhandigheid gaat – een zeer kwetsbare groep, die niet onmiddellijk dure virusscanners installeren (of updaten) en ook gemakkelijker frauduleuze mails argeloos opvolgen.  Laat staan dat zij de bank moeten overtuigen dat er met hun bankrekening is gesjoemeld met argumenten die de banken gemakkelijk kunnen pareren. Gevalletje jammer, deze afspraken.

 

 

 

 

 

 


Eén reactie

  1. Zomaar wat vragen:

    Wat heeft illegale software met bankfraude te maken? (Illegale software wordt ook genoemd in de bankregels.)
    Als legaal verkregen software op meer computers wordt gebruikt dan is toegestaan valt dat dan onder illegale software volgens de bankregels?
    Hoe kan ik met zekerheid weten of software illegaal is?
    Mag mijn partner mijn pincode niet weten?
    Als alleen ik beschik over de pincode hoe zou dan iemand anders mijn pas kunnen gebruiken? (tegenstrijdige regels!).
    Wat is “goede” beveiligingssoftware en hoe moet ik deze instellen?
    Wat te doen als Windows een update niet wil installeren?
    Valt het gebruik van een Linux live CD nu niet meer binnen de regels ondanks dat het veiliger is?
    Moet bij gebruik van Linux nu een overbodige virusscanner worden gebruikt?
    Hoe moet ik bewijzen dat ik mijn rekening regelmatig controleer?

    Een beetje verwarrend, dat wel.

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.

*


Naar boven