De luie arts. Vroeger was alles toch beter

| 1 reactie

De luie arts. Vroeger was alles toch beter

Aaaaaaah vroeger. Vroeger had je een huisarts en die had een paar mooie eigenschappen:

  • Hij nam de tijd
  • Hij informeerde naar jou, je familie, je werk, je zorgen
  • Hij kwam gewoon langs als je te ziek was om te komen
  • Je kon hem gewoon bellen voor een advies
  • Hij wist veel en legde allerlei verbanden
  • Hij bleef geïnteresseerd, ook als je bijvoorbeeld in het ziekenhuis lag en kwam gewoon op bezoek
  • Hij steunde zonodig de familie bij ernstige ziekten of overlijden
  • Hij werkte gewoon
  • En had er geen problemen mee om veel uren te maken

Overal waar hierboven ‘hij’staat, mag ook rustig ‘zij’gelezen worden. En die bovenstaande kwaliteiten voelden prima. En de dokter verdiende ook goed. Dus als hij er voor koos om huisarts te worden, was het een mooie combinatie van roeping en voldoende inkomen.

Helaas is het bovenstaande tegenwoordig een karikatuur, want dit is de huidige praktijk:

  • Huisartsen werken in groepsverband en werken ook nog eens part-time.
  • Bel ze niet buiten de telefonische spreekuren.
  • Weekenddiensten worden vaak afgekocht om in het weekend geen zeurende patiënten te hoeven zien.
  • Waag het niet om met twee klachten op 1 spreekuur te komen. Voor klacht nummer twee s.v.p. een nieuwe afspraak maken.
  • De huisarts kijkt op zijn beeldscherm en laat de patiënt de klacht vertellen
  • De huisarts heeft maar één doel: klacht bagatelliseren en geïsoleerd benaderen
  • Lastige patiënten zo snel mogelijk doorverwijzen naar specialist, maar liever niet.
  • Huisartsen klagen over de hoogte van hun inkomen en over hun werkdruk
  • De huisarts is niet wezenlijk geïnteresseerd in jou als mens
  • De huisarts communiceert niet

 

Een ieder zal zo zijn eigen voorbeelden hebben; hier nog een paar:

Vrouw meldt zich met maagpijn. Patiënte is alcoholiste met een historie; alleenstaand met twee jongere kinderen.
Arts weet dit, maar schrijft medicijn tegen maagpijn voor. Stelt geen vraag over haar verslaving, noch over wat het voor haar kinderen doet.

Man glijdt uit in badkamer en heeft veel pijn. Arts komt (!) en zegt dat er niet zoveel aan de hand is. Uiteindelijk blijkt betrokkene een gebroken rug te hebben.

Man meldt zich met gevoelloosheid aan voet. Doorverwijzing naar fysiotherapeut voor rugbehandeling. Blijkt na maanden Multiple Sclerose.

Vrouw meldt zich met hartkloppingen. Arts zegt dat ze meer moet bewegen. Blijkt na tien weken schildklierafwijking.

Nou ja, zoek op Google en de meest fantastische verhalen over miscommunicatie en misdiagnostiek komen je tegemoet. En natuurlijk is het weerwoord van de artsen dat overal waar gewerkt wordt spaanders vallen, maar het lijkt symptomatisch echt bij deze tijd te horen.

Wat kun je doen?

Mensen boven de 50 gaan vaker naar de huisarts, want het lichaam gaat gegarandeerd haperen. Dus is het zaak dat bij problemen snel en adequaat iets wordt gedaan.
De tips:

  • Zet je hersenen aan. Denk na over je eigen probleem en toets dat met de opvatting van de huisarts
  • Zet je klachten op papier en zo gedetailleerd mogelijk. Overhandig het aan je huisarts. Het blijkt dat patiënten op het spreekuur een goede beschrijving lastig vinden om mondeling te geven.
  • Heb je al langer problemen met je huisarts? Zoek snel een vervanger. Informeer bij buren en kennissen naar hun ervaringen
  • Vertrouw je je arts niet? Vraag om doorverwijzing naar specialist.

 

Ervaringen of tips?

Zet ze hieronder!

 

 

 

GV april 2014

 

 

 


Eén reactie

  1. Weinig aandacht,ouderdom is snel gezegd.Moet op je strepen gaan staan om serieus genomen te worden.
    Tandarts kan niet met kritische vragen omgaan,waar moet dit naar toe.Als het moeilijk wordt,dan gaat u toch naar een andere tandarts,terwijl ze er zelf een slecht product van gemaakt heeft.Wat een zorg???

Geef een reactie

Verplichte velden zijn aangegeven met een *.

*


Naar boven